sesekali molek gok beruboh anging..

Bulan Februari ning banyak pulok peristiwa suka duka berlaku disekitar kehidupang jeragang… Urusang agak sibuk juga bulang ning…. itu sebenarnya asam garang yang mewarnai idup selepas peceng ning….. Paling jeragang suka sangat ada lah kunjungan kazen yang dikasihi, Mamat…..

Mamat mari tengok anok nye ada kursus kepimpinan pelajo di IYC, Cheras. Jeragang berbeso hati sangat bila mamat kabo nok mari dan minta bawa dia…. pasal jeragang bersedia membawa kemana saja destinasi yang perlu… bukan kemana pung bawa ketempat anaknya menghantar bahan keperluan. Kemudiang gi melawat sedara mara di Puchong.. jeragang memang nak sangat pergi berjumpa kak non balu alahyarham mentor jeragang, cikgu Hing atau dikalangan member STAROBA beliu Mat.embong…. al fatehah untuk arwah..

Sang isteri cadangkan kami host makan malam untuk Mamat sebelum dia balik… panggil sema anak cucu. namung gitu mereka sema kalu hari minggu ning dah ada program memasing, progreng hok ngejuk gini kena lah give way kata omputih… masa pung sekat pulok tu…..mamat atau perekat anok panggil ayoh we nok balik malang ning jugak….. tadok banyak pilihang maka kami gi makang nasik arab kat al-Diafah, Seri Petaling satu-satu nya restoreng hok kelah skit dekat dengan umah jeragang….. bukang ape senang dekak nge umah dang sesekali bawalah mamat makang tepak klas skit… keda doloh jing muga tepak hok minung air sokmo doh …… cuma along dang huda beserta anok jer yang dapat join kami, hok laing dokdang nok mari….. mungking lengkali lebih meriah kut

Mamat ning bagi jeragang umpamanye jambatang atau ghetok dalang basa teganu kita…. kalu lening deroberih aaah boh, penghubung jeragang dengang kapung… apa hal pung duk harap kedialah…. nok suruh nok pesang nok mintok tulung…. buleh belaka… Dia anak sedara ayoh hok paling rapat dengang jeragang bukang saja sebagai kazeng tetapi jugok jadi saing rapat. Kalu balik kapung dialah juga menjadi tempat bergatung harap menemang iring jeragang, selalu bersama…. tapi kalu doh balik kapung tepat jeragang selalu atas wakaf bersama awok kelauk… so dok lah susoh sangat kalu ada keperluang segera nok jemba gi memana….

Kebetulan pulok masa ning masih dalam susana CNY atau raya china… kalu di teganung lepas raya China ning anging ngesik… sapa habis raya atau kata mereka cak gomei kalu saloh sebuk maah jer laa….. tu pasal masa pergi al-Diafah tu hari ada tarian singa…. bes jugak kombinasi keraiyang untuk mamat, tengok tariang singa dang jamuang nasik arab……. sesekali pekena lah nasik arab mat…. asik hari-hari duk tenguk nasik lemok rojok betik, rojok betik nasik lemok…. bess gitu, bereh boh…..

Mamat masih lagi turung Kelaut. Walau pun begitu seperti ramai nelayang peringkat baru nie mereka adalah orang kelaut part-time, sama macang jeragang masa studeng dulu….. Pada jeragang kelaut bukan sekadar mencari rijeki tetapi dia mengasoh tajang minda jeragang dan jugak macang suatu juzuk daripada pembelajaran sepanjang hayat atau jeragang lebih suka termkan sebagai satu fakulti di sebuah unibesiti kehidupan. Ayohwe mamat ada perahu fibre, bolelah kalu nok gi candat, mukat dang ngail. Jeragang lama sangat doh dok turung kelauk, walaupun sekodo secara suke-seke atau istilah orang kelaut, gi mmaing jer………

Guane pung kalu balik kapung jeragang mesti turung duk wakaf, seronok temung awok-awok kelauk…… Bak kata awok-awok tu muge dia sebati doh dengang ombak anging dang wakah, Hok duk wase nok makang rojok betik eng nasi lemok mek na adalah …jeragang

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.